Saturday, November 1, 2014

MUQADDIMAH TAFSIR IBNU KATHIR 7


Apabila tidak ditemui  sesuatu tafsir dari Al Quran atau sunnah atau dari sahabat-sahabat nabi maka para ulama ramai yang merujukkan tafsirannya kepada para tabiin misalnya seperti Mujahid bin Jabbar kerana sesungguhnya ia adalah seorang yang sangat alim di dalam ilmu tafsir.Sepertimana kata Muhammad Ibnu Ishak telah menceritakan kepada kami Aban bin Saleh daripada Mujahid dia berkata:
عَرَضْتُ الْمُصْحفَ عَلَى ابْنِ عَبَّاسٍ ثَلَاثَ عَرَضَاتٍ مِنْ فَاتِحَةِ إلَى خَاتِمَتِهِ أُوَفِّقُهُ عِنْدَ كُلِّ
آيَةٍ مِنْهُ وَأَسْأَلُهُ عَنْهَا
 
 
Ertinya:Aku membentangkan mushaf (Al Quran) atas Ibnu Abbas sebanyak tiga kali daripada surah Al Fatihah sehingga surah yang penghabisan dan aku berhenti pada setiap ayat dan bertanya kepadanya tentang setiap ayat tersebut.
Telah berkata Ibnu Jarir,telah menceritakan kepada kami Abu Kuraib ,telah menceritakan kepada kami Tholaq bin Ghanam daripada Uthman Al Makki daripada Abi Mulaikah katanya:
رَأَيْتُ مُجَاهِدًا سَأَلَ ابْنَ عَبّاسٍ عَنْ تَفْسِيْرِ الْقُرْءَانِ وَمَعَهُ أَلْوَاحُهُ قَالَ فَيَقُولُ لَهُ ابْنُ  عَبّاسٍ أُكْتُبْ حَتَّى سَأَلَهُ عَنِ التَّفْسِيْرِ كُلِّهِ

Ertinya:Aku melihat Mujahid bertanya kepada Ibnu Abbas tentang tafsir Al Quran dan dia membawa bersamanya beberapa papan loh lau berkata Ibnu Abbas kepadanya “Tulislah!” sehingga dia berkata kepadanya tentang tafsir Al Quran sekeliannya.

Itulah sebabnya adalah Sufyan Atthauri berkata:
إِذَا جَاءَكَ التَّفْسِيْرُ عَنْ مُجَاهِدٍ فَحَسْبُكَ بِهِ

Ertinya:Apabila datang kepadamu tafsir Al Quran daripada Mujahid maka itu mencukupi bagimu.

Dan seperti Mujahid juga ramai lagi para mufassirin dari kalangan tabiin seperti Said bin Jubair,Ikrimah hamba kepada Ibnu Abbas,Atha’ bin Rabah,Al Hasan Al Basri,Masruq ibnu Al Ajda’,Said bin Al Musayyib,Abu Al A’liah,Arrabi’ bin Anas,Qatadah,Al Dhahak bin Muzaham dan lain-lainnya dari kalangan tabiin dan tabi’ al tabiin dan orang-orang selepas mereka.Lalu disebutkan kesemua pendapat mereka tentang ayat-ayat Al Quran dan terjadilah perbezaan pada lafaznya sehingga orang-orang yang tidak mengerti menyangka itu adalah perselisihan padahal tidak sedemikian kerana sebahagian musfassirin tersebut menerangkan sesuatu ayat dengan makna yang melazimi atau yang serupa dengannya .Sebahagian lagi menunjukkan makna ayat secara tepat padahal kesemuanya itu merujuk kepada makna yang satu jua pada kebanyakan tempat.Maka hendaklah orang-orang yang berakal menyedari perkara ini.Allah jualah yang memberi petunjuk.Menurut Syu’bah   bin Al Hajjaj dan lain-lain,perkataan para tabiin di dalam masalah furuk(cabang) tidak menjadi hujjah maka bagaimana pula ia menjadi hujjah di bidang tafsir?Hal ini bermaksud perkataan seseorang tabiin tidak menjadi hujjah ke atas seseorang tabiin yang lain yang berbeza pendapat dengannya dan inilah pendapat yang sahih.Adapun sekiranya berijmak atas sesuatu perkara maka tidak diragukan lagi bahawa persepakatan mereka itu menjadi hujjah.Jika terdapat perbezaan pendapat di kalangan mereka maka perkataan seseorang tabiin tidak menjadi hujjah ke atas tabiin yang lain atau atas orang yang selepas mereka dan kembalilah penafsiran tersebut kepada bahasa Arab atau sunnah atau kaedah-kaedah umum bahasa Arab atau perkataan para sahabat.
  ...bersambung...

Rujukan:
Tafsir Ibnu Kathir
Tanzil net

No comments:

Post a Comment