Saturday, November 1, 2014

MUQADDIMAH TAFSIR IBNU KATHIR 6


Berhubung dengan hal ini riwayat-riwayat Israiliat dapat dibahagikan kepada tiga bahagian:
i)Riwayat israiliat yang kita ketahui benarnya berdasarkan kepada Al Quran dan Al Hadis (yang sahih) yang ada di sisi kita.Maka ianya dianggap sahih.
ii)Riwayat israiliat yang menyalahi Al Quran dan hadis yang sahih maka ianya dihukumkan dusta.
iii)Riwayat israiliat yang mana Allah dan rasulNya mendiamkan perkara tersebut tidak mengiyakan atau menafikan maka hukumnya adalah kita tidak boleh menerima atau menolak tetapi diharuskan kita meriwayatkannya berdasarkan kepada keizinan RasuluLlah di dalam hadis baginda yang lalu.Biasanya riwayat-riwayat begini adalah berhubung dengan isu-isu yang tidak penting dari segi agama yang mana menjelaskan perkara-perkara seperti ini tidak mendatangkan sebarang faedah.
 

Kerana tidak adanya apa-apa kepentingan dari segi agama, maka itulah sebabnya ulama-ulama ahli kitab sendiri banyak yang berkhilaf di dalam hal-hal sedemikian dan ini diikuti pula dengan banyaknya khilaf dari kalangan mufassirin yang mengambil riwayat daripada mereka.Di antara contoh-contoh yang tersebut misalnya siapa-siapa sahaja nama-nama ashabul kahfi ,apakah warna anjing mereka, dan berapakah bilangan mereka yang sebenar?Seperti juga tongkat nabi Musa itu dari jenis kayu apa? Apakah nama-nama burung yang dihidupkan oleh Allah atas permintaan nabi Ibrahim?Anggota lembu yang manakah yang digunakan oleh nabi Musa alaihissalam untuk memukul mayat orang yang mati dibunuh?Apakah nama pokok yang dijadikan tempat  Allah berbicara dengan nabi Musa?Dan lain-lain sebagainya yang tidak diberitahukan oleh Allah di dalam Al Quran daripada perkara-perkara yang kalau dijelaskan sekalipun tidak mengandungi sebarang faedah kepada seseorang mukallaf itu dari segi agamanya dan dunianya.

Namun harus hukumnya meriwayatkan khilaf tentang perkara-perkara di atas seperti firman Allah di dalam surah Al Kahfi misalnya.
 
 
سَيَقُولُونَ ثَلَاثَةٌ رَّابِعُهُمْ كَلْبُهُمْ وَيَقُولُونَ خَمْسَةٌ سَادِسُهُمْ كَلْبُهُمْ رَجْمًا بِالْغَيْبِ ۖ وَيَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَثَامِنُهُمْ كَلْبُهُمْ ۚ قُل رَّبِّي أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِم مَّا يَعْلَمُهُمْ إِلَّا قَلِيلٌ ۗ فَلَا تُمَارِ فِيهِمْ إِلَّا مِرَاءً ظَاهِرًا وَلَا تَسْتَفْتِ فِيهِم مِّنْهُمْ أَحَدًا
 
 
 
Ertinya:Ada di antara mereka yang akan mengatakan bilangan mereka itu tiga yang keempatnya anjing dan ada juga yang akan mengatakan bilangan mereka adalah lima orang yang keenamnya anjing sebagai meneka-neka akan perkara yang ghaib.Dan berkata oleh segolongan yang lain pula jumlah mereka itu adalah tujuh orang dan yang kelapannya anjing.Katakanlah Tuhanku lebih mengetahui akan jumlah mereka semua dan tidaklah yang mengetahui bilangan mereka itu melainkan sedikit.Maka janganlah engkau berbahas tentang bilangan mereka melainkan dengan hujjah yang nyata dan janganlah engkau tanyakan kepada mereka seorang pun tentang bilangan mereka. (Surah Al Kahfi :22)

Ayat di atas mengandungi pengajaran tentang adab di dalam membicarakan soal-soal yang tidak ada kepastian dari nas yang sahih dan mengajar kita bagaimana menangani isu-isu seperti yang tersebut.Di dalam ayat  di atas Allah menyebutkan tiga pendapat di mana Allah mendhaifkan dua pendapat yang pertama dan membiarkan pendapat yang ketiga.Hal ini menunjukkan bahawa pendapat yang ketiga itulah yang sahih kerana jikalaulah pendapat yang ketiga itu salah seperti Allah menolaknya sepertimana Dia menolak dua pendapat yang pertama.Kemudian Allah menyebutkan bahawa mengetahui bilangan ashabul kahfi itu adalah merupakan perkara yang di luar kemampuan manusia biasa dengan firmanNya:
 
قُل رَّبِّي أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِم

Ertinya:Katakanlah Tuhanku lebih mengetahui akan jumlah mereka semua.
Sesungguhnya tidak ada yang mengetahui akan yang demikian itu melainkan sedikit iaitu hanya mereka yang telah diberitahu oleh Allah sahaja.Kerana itulah di dalam ayat yang seterusnya Allah berfirman:
فَلَا تُمَارِ فِيهِمْ إِلَّا مِرَاءً ظَاهِرًا

Ertinya:Maka janganlah engkau berbahas tentang bilangan mereka melainkan dengan hujjah yang nyata.
 

Yakni janganlah engkau memberati dirimu dengan sesuatu yang di luar kemampuanmu pada mengetahuinya dan janganlah engkau bertanya kepada mereka tentang yang demikian itu kerana sesungguhnya mereka juga tidak mengetahui perkara tersebut kecuali  dengan meneka-neka dan mengagak-ngagak akan perkara yang ghaib.

Ayat di atas merupakan suatu pengajaran yang baik bagaimana menguruskan perkara khilaf di dalam hal ini.Yakni hendaklah kita membentangkan semua pendapat lalu kemudian menerangkan mana yang sahih dan mana yang batil di antara kesemua pendapat tersebut .Hendaklah juga diterangkan faedah-faedah daripada khilaf tersebut dan hasilnya supaya tidak berpanjangan pertikaian dan perselisihan di dalam perkara-perkara yang tidak mendatangkan sebarang faedah dan menafaat.Maka hendaklah kita menyibukkan diri dengan sesuatu yang paling penting kemudian barulah pergi kepada yang kurang penting dan seterusnya.Barangsiapa yang membahaskan perkara-perkara khilafiah di dalam sesuatu masalah tanpa menyebutkan semua pendapat ulama di dalam masalah tersebut maka yang demikian itu merupakan satu kekurangan kerana boleh jadi kebenaran itu ada pada pendapat yang ditinggalkan.Begitu juga sekirannya kesemua pendapat dikemukakan tanpa menerangkan mana pendapat yang sahih maka yang demikian itu juga satu kekurangan.Jika ia mensahihkan pendapat yang tidak sahih secara sengaja bererti ia dengan sengaja telah melakukan dusta.Jika dilakukan secara jahil bererti telah melakukan satu kesalahan.Demikian juga orang yang mengangkat perkara-perkara khilafiah di dalam perkara-perkara yang tidak ada faedah di dalamnya atau dia menghikayatkan beberapa pendapat yang berbeza-beza pada lafaznya padahal kembali maknanya kepada satu atau dua makna,maka sesungguhnya dia telah membuang-buang waktu dan melebih-lebihkan perkara yang tidak sahih dan perkara itu adalah seperti orang yang memakai dua pakaian kedustaan.Allah sajalah yang memberi taufik ke jalan yang benar.

...bersambung...


Rujukan:
Tafsir Ibnu Kathir
Tanzil net



 

 

No comments:

Post a Comment