Wednesday, December 22, 2010

Rukun dan syarat mengucapkan syahadah

Rukun dan syarat mengucapkan syahadah
Rukun dan syarat mengucapkan syahadah adalah seperti berikut:-
1)Orang yang mengucapkan syahadah.Disyaratkan pada orang yang mengucapkan itu
i)Berakal
ii)Memahami kandungan syahadah sekurang – kurangnya makna yang hakiki iaitu tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan nabi Muhammad itu adalah utusan Allah.
iii)Dengan rela hati tanpa dipaksa.
iv)Yakin dengan percaya dengan syahadah yang diucapkan
2)Lafaz.Disyaratkan pada lafaz itu
i)Mengandungi kedua – dua syahadah iaitu pengakuan bahawa tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan pengakuan bahawa nabi Muhammad itu utusan Allah.
ii)Berturut – turut antara dua kalimah syahadah dengan tidak diselangi oleh diam yang panjang atau diselangi oleh perkataan yang lain yang tidak ada kena mengena dengan ucapan syahadah.
iii)Dengan lafaz “asyhadu” yang bererti “aku naik saksi” dan tidak memadai dengan lafaz yang lain daripada itu seperti a’lamu (aku mengetahui) atau uqirru (aku berikrar) atau sebagainya.
iv)Menyebut nama Allah tertentu dengan lafaz Allah sahaja dan tidak memadai dengan nama Allah yang lain seperti dikatanya “Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Arrahman” maka yang demikian tidak memadai.
v)Dengan lafaz nafi dan isbat iaitu menafikan ketuhanan selain daripada Allah kemudian menetapkan ketuhanan itu bagi Allah.Tidak memadai dengan lafaz isbat semata – mata seperti dikatanya aku naik saksi bahawa Allah itu Tuhan.
3)Ada saksi.Ini bagi orang kafir yang memeluk Islam atau bagi orang yang murtad yang ingin kembali kepada Islam.

Rukun dan syarat syahadah
Rukun syahadah itu ada empat :-
1)Mengakui keesaan zat Allah.Syaratnya ada enam.
i)Wujud
ii)Kidam
iii)Baqa’
iv)Mukhalafatuhu taala lil hawadis
v)Qiamuhu taala binafsihi
vi)Wahdaniah
2)Mengakui sifat Allah syaratnya tujuh
i)Kudrat
ii)Iradat
iii)Ilmu
iv)Hayat
v)Sama’
vi)Basar
vii)Kalam
3)Mengakui af’al (perbuatan) Allah syaratnya tujuh
i)Kaunuhu kadiran
ii)Kaunuhu muridan
iii)Kaunuhu aliman
iv)Kaunuhu hayyan
v)Kaunuhu sami’an
vi)Kaunuhu basiran
vii)Kaunuhu mutakalliman
4)Mengakui kebenaran Rasulullah saw syaratnya tiga
i)Qauli membenarkan perkataan baginda
ii)Fi’li membenarkan perbuatan baginda
iii)Ahwali membenarkan sikap dan persetujuan baginda

Perkara – perkara yang membatalkan syahadah
Batal syahadah dengan salah satu daripada tiga jalan :-
1)Perbuatan.Iaitu melakukan perkara – perkara yang pada urufnya menunjukkan telah hilang kepercayaannya kepada agama Islam seperti sujud kepada berhala , membuang ancak , mencium kitab agama lain dan seumpamanya.
2)Perkataan.Iaitu dengan mengucapkan perkataan yang pada urufnya menunjukkan telah hilang kepercayaannya kepada agama Islam seperti mengejek – ngejek agama Islam dengan perkataan , menghalalkan perkara yang haram atau mengharamkan perkara yang halal.Begitu juga mempersendakan sunnah nabi dengan perkataan.
3)Niat.Seperti diiktikadkan ada agama yang sama atau lebih baik daripada agama Islam.Begitu juga mengiktikadkan ada hukum yang sama atau lebih baik daripada hukum Islam.Atau berniat untuk keluar daripada agama Islam , walaupun niat tersebut digantungkan kepada suatu masa yang akan datang menjadi batal syahadahnya ketika itu juga.
Orang yang telah batal syahadahnya menjadi murtad (terkeluar daripada agama Islam) dan wajib diminta taubat daripadanya dengan diberi tempoh selama tiga hari.Sekiranya ia enggan maka wajib dibunuh oleh pemerintah dan jenazahnya tidak boleh diperlakukan sebagai jenazah muslim seperti dimandikan , dikafankan , disembahyangkan , dan dikebumikan di tanah perkuburan Islam.Sabda rasulullah saw
ﻣﻦ ﺑﺩﻝ ﺩﻳﻧﻪﻓﺎﻗﺗﻟﻭﻩ
Ertinya :Barang siapa yang menukar agamanya maka bunuhlah ia.
Sabda rasulullah saw lagi
ﻻ ﻳﺣﻝ ﺪﻡ ﺍﻣﺭﺉ ﻤﺳﻟﻡﺇﻻ ﻣﻦ ﺇﺣﺪﻯ ﺛﻼﺙ ﺍﻟﺛﻳﺏ ﺍﻟﺯﺍﻧﻲ ﻭﺍﻟﻧﻓﺱ ﺒﺎﻟﻧﻓﺱ ﻭﺍﻟﺗﺎﺭﻚ ﻟﺩﻳﻧﻪ ﺍﻟﻣﻓﺎﺭﻖ ﻟﻟﺟﻣﺍﻋﺔ
Ertinya :Tidak halal darah seseorang muslim itu melainkan salah satu daripada tiga perkara orang yang telah berkahwin tetapi berzina , orang yang melakukan jenayah membunuh dan orang yang keluar daripada agama dan memisahkan diri daripada jamaah.

Asas murtad
Asas murtad itu adalah keingkaran samada keingkaran itu dilakukan dengan perbuatan atau perkataan atau niat seperti berikut:-
1)Mengingkari Allah dan rasulnya atau salah satu sifat atau lebih daripada sifat – sifat Allah dan rasulnya atau salah satu nama atau lebih daripada nama – nama Allah dan rasulnya yang telah ijmak oleh sekelian ulama akan sabitnya.
2)Mengingkari satu ayat daripada ayat – ayat Al Quran atau lebih yang telah ijmak sekelian ulama Islam bahawa ayat tersebut merupakan ayat Al Quran.
3)Mengingkari hadis – hadis nabi yang mutawattir iaitu hadis - hadis yang diriwayatkan oleh perawi yang ramai yang sampai kepada bilangan mustahil untuk mereka berpakat mengadakan dusta atau mustahil mereka melakukan kesilapan di dalam perkara yang sama.
4)Mengingkari satu rukun daripada rukun – rukun iman atau lebih atau mengingkari satu rukun daripada rukun – rukun Islam atau lebih.
5)Mengingkari satu kewajiban atau lebih yang telah ijmak ulama akan wajibnya seperti kewajiban berbuat baik kepada ibu bapa , kewajiban menunaikan janji dan seumpamanya.Ini termasuk juga jika perintah yang sunnat sekalipun.
6)Mengingkari satu keharaman atau lebih daripada perkara – perkara yang dilarang oleh Allah yang telah ijmak ulama akan haramnya seperti haram minum arak , makan daging babi dan seumpamanya.Ini termasuk juga walaupun larangan yang makruh.
7)Mengkafirkan orang yang beriman atau tidak mengkafirkan orang yang telah jelas kekafirannya.
Murtad boleh berlaku walaupun dilakukan dengan niat bergurau dan bermain – main.Wal iyazubillah.Sabda rasulullah saw


Ertinya :Tiga perkara yang jika dilakukan bersungguh – sungguh jadi sungguh dan jika dilakukan secara bermain – main pun menjadi sungguh iaitu murtad , menceraikan isteri dan membebaskan hamba.
Walaubagaimanapun hukuman murtad tidak dapat dijatuhkan jika murtad itu berlaku di dalam keadaan dipaksa dengan ancaman bunuh atau disiksa dengan siksaan yang tidak tertanggung pada adat atau dilakukan di dalam keadaan lupa atau jahil.

Tuntutan dua kalimah syahadah
1)Membanyakkan zikir la ilaha illa llah dan menyungguh – nyungguhkan maknanya selama – lamanya selagi hidup.
2)Menjauhi perkara – perkara yang bertentangan dengan dua kalimah syahadah iaitu amalan kufur ,syirik , nifak ,bid’ah , maksiat dan lalai.
3)Melaksanakan perkara – perkara yang dituntut daripada amalan wajib dan sunnat khususnya rukun Islam yang lima.
4)Melaksanakan amar makruf dan nahi munkar terhadap diri , keluarga dan masyarakat.
5)Menyebarkan akidah tauhid kepada sekelian manusia lebih – lebih lagi ke atas diri , keluarga dan masyarakat.
6)Ikhlas kepada Allah
7) Bertaubat kepada Allah dari dosa dan lalai.
8)Takut dan harap kepada Allah.
9)Bersyukur kepada Allah atas nikmat dan sabar serta reda atas musibah.
10)Membanyakkan berfikir atas kebesaran Allah.
11)Mencintai Allah , rasul dan orang – orang yang beriman.
12)Bertawakkal kepada Allah di dalam semua urusan.
13)Mengingati mati dan mencintai akhirat.
14)Berjihad menegakkan dan mempertahankan Islam samada dengan lisan , pena atau pedang.
15)Bercita – cita untuk syahid dan bersedia untuk mati syahid.

No comments:

Post a Comment