Erti kadhak dan kadar
Huraian tentang kadhak dan kadar sebenarnya telah pun dihuraikan semasa membincangkan ta’aluk sifat – sifat Allah di muka surat 117 yang lepas iaitu di bawah tajuk kecil takdir.Di dalam bab ini kita akan mengulang sekali lagi apa yang telah dihuraikan tersebut.Kadhak ertinya perlaksanaan oleh Allah ke atas kejadian – kejadian yang telah ditentukannya.Kadar pula ialah ketentuan Allah ke atas kejadian yang akan Ia laksanakan.Kadar juga dikenali dengan sebutan ‘takdir’.Secara mudahnya percaya kepada kadhak dan kadar bererti mempercayai bahawa apa sahaja yang berlaku di alam ini sesungguhnya bukan terjadi secara kebetulan tetapi segala – galanya telah ditentukan , dirancang dan ditetapkan oleh Allah.
Hukum beriman dengan kadhak dan kadar
Hukum beriman dengan kadhak dan kadar itu adalah wajib dan sesiapa yang mengingkarinya nescaya menjadi kafir.Wal iyazubillah.Firman Allah Taala
ما أصاب من مصيبة في الأرض وفي أنفسكم إلا في كتب من قبل أن نبرأها إن ذلك على الله يسير
Huraian tentang kadhak dan kadar sebenarnya telah pun dihuraikan semasa membincangkan ta’aluk sifat – sifat Allah di muka surat 117 yang lepas iaitu di bawah tajuk kecil takdir.Di dalam bab ini kita akan mengulang sekali lagi apa yang telah dihuraikan tersebut.Kadhak ertinya perlaksanaan oleh Allah ke atas kejadian – kejadian yang telah ditentukannya.Kadar pula ialah ketentuan Allah ke atas kejadian yang akan Ia laksanakan.Kadar juga dikenali dengan sebutan ‘takdir’.Secara mudahnya percaya kepada kadhak dan kadar bererti mempercayai bahawa apa sahaja yang berlaku di alam ini sesungguhnya bukan terjadi secara kebetulan tetapi segala – galanya telah ditentukan , dirancang dan ditetapkan oleh Allah.
Hukum beriman dengan kadhak dan kadar
Hukum beriman dengan kadhak dan kadar itu adalah wajib dan sesiapa yang mengingkarinya nescaya menjadi kafir.Wal iyazubillah.Firman Allah Taala
ما أصاب من مصيبة في الأرض وفي أنفسكم إلا في كتب من قبل أن نبرأها إن ذلك على الله يسير
Ertinya : Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) Yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga Yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di Dalam Kitab (pengetahuan kami) sebelum Kami menjadikannya; Sesungguhnya mengadakan Yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.
Rasulullah saw bersabda
ﺃﻥ ﺗﺅﻣﻥ ﺑﺎﷲﻭﻣﻼﺋﻛﺗﻪ ﻭﻛﺗﺑﻪ ﻭﺭﺳﻟﻪ ﻭﺍﻟﻳﻭﻡ ﺍﻷﺧﺭ ﻭﺗﺅﻣﻥ ﺑﺎﻟﻗﺩﺭ ﺧﻳﺭﻩ ﻭﺷﺭﻩ
Ertinya:Bahawa kamu beriman dengan Allah dan para malaikatnya dan kitab-kitabnya dan sekelian rasul-rasulnya dan hari akhirat dan kamu beriman dengan takdir samada baik atau buruk.
Pembahagian takdir
Apabila membicarakan tentang kadhak dan kadar kita tidak boleh lari daripada membicarakan tentang pembahagian takdir.Adalah takdir itu terbahagi kepada tiga iaitu :
1)Takdir di dalam ilmu Allah.
2)Takdir yang ditulis di luh mahfuz.
3)Takdir di dalam rahim ibu.
Takdir di dalam ilmu Allah.
Bermaksud Allah telah mengetahui di dalam ilmunya yang azali semua perkara yang akan dijadikan dari awal kejadian perkara – perkara tersebut hinggalah kesudahannya secara tafsil (terperinci) hal keadaannya terang dan nyata di dalam ilmu Allah.Takdir yang di dalam ilmu Allah ini sekali – kali tidak dapat berubah kerana ilmu Allah adalah kadim , muktamad dan pasti.
Takdir pada luh mahfuz.
Ini adalah takdir yang dicatatkan di luh mahfuz.Terbahagi kepada dua iaitu :-
1)Kadhak mubram
2)Kadhak muallaq
Kadhak mubram ertinya kadhak yang ditetapkan oleh Allah tanpa syarat.Seperti Allah menetapkan semua makhluk yang bernyawa akan mati seperti firman Allah
كل نفس ذائقة الموت
Rasulullah saw bersabda
ﺃﻥ ﺗﺅﻣﻥ ﺑﺎﷲﻭﻣﻼﺋﻛﺗﻪ ﻭﻛﺗﺑﻪ ﻭﺭﺳﻟﻪ ﻭﺍﻟﻳﻭﻡ ﺍﻷﺧﺭ ﻭﺗﺅﻣﻥ ﺑﺎﻟﻗﺩﺭ ﺧﻳﺭﻩ ﻭﺷﺭﻩ
Ertinya:Bahawa kamu beriman dengan Allah dan para malaikatnya dan kitab-kitabnya dan sekelian rasul-rasulnya dan hari akhirat dan kamu beriman dengan takdir samada baik atau buruk.
Pembahagian takdir
Apabila membicarakan tentang kadhak dan kadar kita tidak boleh lari daripada membicarakan tentang pembahagian takdir.Adalah takdir itu terbahagi kepada tiga iaitu :
1)Takdir di dalam ilmu Allah.
2)Takdir yang ditulis di luh mahfuz.
3)Takdir di dalam rahim ibu.
Takdir di dalam ilmu Allah.
Bermaksud Allah telah mengetahui di dalam ilmunya yang azali semua perkara yang akan dijadikan dari awal kejadian perkara – perkara tersebut hinggalah kesudahannya secara tafsil (terperinci) hal keadaannya terang dan nyata di dalam ilmu Allah.Takdir yang di dalam ilmu Allah ini sekali – kali tidak dapat berubah kerana ilmu Allah adalah kadim , muktamad dan pasti.
Takdir pada luh mahfuz.
Ini adalah takdir yang dicatatkan di luh mahfuz.Terbahagi kepada dua iaitu :-
1)Kadhak mubram
2)Kadhak muallaq
Kadhak mubram ertinya kadhak yang ditetapkan oleh Allah tanpa syarat.Seperti Allah menetapkan semua makhluk yang bernyawa akan mati seperti firman Allah
كل نفس ذائقة الموت
Ertinya : Tiap-tiap Yang bernyawa akan merasai mati
Begitu juga Allah menetapkan bahawa tiap – tiap makhluk itu akan diberi rezeki seperti firman Allah
وما من دابة في الأرض إلا على الله رزقها
Ertinya : Dan tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk Yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah Yang menanggung rezekinya
Kadhak muallaq pula ialah kadhak yang ditetapkan dengan syarat.Contohnya menetapkan umur seseorang samada panjang atau pendek dengan tahun yang tertentu seperti enam puluh tahun atau tujuh puluh tahun atau sebagainya.Begitu juga menetapkan rezeki seseorang samada banyak atau sedikit.Ianya dengan syarat amal yakni ikhtiar yang sesuai dan juga doa.Takdir samada syurga atau neraka juga adalah termasuk di dalam bahagian ini.Firman Allah
من عمل صلحا فلنفسه ومن أساء فعليها ثم إلى ربكم ترجعون
Begitu juga Allah menetapkan bahawa tiap – tiap makhluk itu akan diberi rezeki seperti firman Allah
وما من دابة في الأرض إلا على الله رزقها
Ertinya : Dan tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk Yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah Yang menanggung rezekinya
Kadhak muallaq pula ialah kadhak yang ditetapkan dengan syarat.Contohnya menetapkan umur seseorang samada panjang atau pendek dengan tahun yang tertentu seperti enam puluh tahun atau tujuh puluh tahun atau sebagainya.Begitu juga menetapkan rezeki seseorang samada banyak atau sedikit.Ianya dengan syarat amal yakni ikhtiar yang sesuai dan juga doa.Takdir samada syurga atau neraka juga adalah termasuk di dalam bahagian ini.Firman Allah
من عمل صلحا فلنفسه ومن أساء فعليها ثم إلى ربكم ترجعون
Ertinya : (Tiap-tiap balasan berdasarkan kaedah): sesiapa Yang mengerjakan amal soleh, maka faedahnya akan terpulang kepada dirinya sendiri; dan sesiapa Yang berbuat kejahatan, maka bahayanya akan menimpa dirinya sendiri; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhan kamu.
Maka di dalam ayat di atas takdir masuk syurga itu digantungkan dengan syarat beramal saleh.Begitu juga takdir masuk neraka adalah digantungkan dengan syarat melakukan maksiat.
Sebagai misalan , dapatlah kita katakan apabila seseorang itu telah ditakdirkan di luh mahfuz sebagai ahli neraka maka takdirnya itu ditaklikkan (digantungkan) dengan syarat yakni jika tidak bertaubat.Maka jika sekiranya ia mengubah sikap dari jahat kepada baik dan berusaha bersungguh – sungguh untuk memperbaikki amalannya di samping bersungguh –sungguh berdoa kepada Allah maka takdirnya di luh mahfuz sebagai ahli neraka itu akan dapat berubah sehingga ia dituliskan pula sebagai ahli syurga.Inilah yang dimaksudkan oleh firman Allah
إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم
Ertinya : Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa Yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa Yang ada pada diri mereka sendiri.
Sabda Rasulullah saw
ﻻ ﻳﺭﺩ ﺍﻟﻗﺿﺎﺀ ﺇﻻﺑﺎﻟﺩﻋﺎﺀ
Ertinya :Tidak tertolak kadhak itu melainkan dengan doa.
Walaubagaimanapun perubahan tersebut pada hakikatnya tidak mendatangkan apa – apa kesan terhadap takdir yang di dalam ilmu Allah kerana perubahan tersebut pada hakikatnya telah pun diketahui oleh Allah di dalam ilmunya yang azali.Firman Allah
يمحوا الله ما يشاء ويثبت وعنده أم الكتب
Maka di dalam ayat di atas takdir masuk syurga itu digantungkan dengan syarat beramal saleh.Begitu juga takdir masuk neraka adalah digantungkan dengan syarat melakukan maksiat.
Sebagai misalan , dapatlah kita katakan apabila seseorang itu telah ditakdirkan di luh mahfuz sebagai ahli neraka maka takdirnya itu ditaklikkan (digantungkan) dengan syarat yakni jika tidak bertaubat.Maka jika sekiranya ia mengubah sikap dari jahat kepada baik dan berusaha bersungguh – sungguh untuk memperbaikki amalannya di samping bersungguh –sungguh berdoa kepada Allah maka takdirnya di luh mahfuz sebagai ahli neraka itu akan dapat berubah sehingga ia dituliskan pula sebagai ahli syurga.Inilah yang dimaksudkan oleh firman Allah
إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم
Ertinya : Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa Yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa Yang ada pada diri mereka sendiri.
Sabda Rasulullah saw
ﻻ ﻳﺭﺩ ﺍﻟﻗﺿﺎﺀ ﺇﻻﺑﺎﻟﺩﻋﺎﺀ
Ertinya :Tidak tertolak kadhak itu melainkan dengan doa.
Walaubagaimanapun perubahan tersebut pada hakikatnya tidak mendatangkan apa – apa kesan terhadap takdir yang di dalam ilmu Allah kerana perubahan tersebut pada hakikatnya telah pun diketahui oleh Allah di dalam ilmunya yang azali.Firman Allah
يمحوا الله ما يشاء ويثبت وعنده أم الكتب
Ertinya : Allah menghapuskan apa jua Yang dikehendakiNya dan ia juga menetapkan apa jua Yang dikehendakiNya. dan (ingatlah) pada sisiNya ada "Ibu Segala suratan".(di dalam ilmuNya yang azali)
Takdir di dalam rahim ibu.
Ini adalah takdir yang dicatatkan oleh malaikat semasa janin di tiupkan ruh di dalam rahim ibu samada sesuatu janin itu lelaki atau perempuan , hidup atau mati dan menjadi orang yang berbahagia atau orang yang celaka.
Adab – adab terhadap takdir yang belum terjadi
Adab – adab terhadap takdir yang belum berlaku itu dua perkara iaitu :-
1)Hendaklah seseorang itu beriman secara ijmal (umum) sahaja bahawa tiap – tiap yang akan berlaku itu telah pun ditakdirkan oleh Allah secara pasti di dalam ilmunya dan tidak akan berubah.Seseorang itu juga wajib percaya bahawa takdir tersebut kemudiannya dituliskan di luh mahfuz yang mana sesetengahnya akan berlaku dengan bersyarat dan bersebab dan sesetengahnya akan berlaku tanpa syarat dan tanpa sebab.Namun seseorang itu dilarang untuk mentafsilkan sesuatu takdir yang belum berlaku itu dengan membuat andaian seperti dikatanya “kalaulah aku telah ditakdirkan sebagai ahli neraka (di dalam ilmu Allah)maka tidak guna aku beramal” atau lain – lain seumpamanya.Yang demikian adalah dilarang kerana tiga sebab:
i)Seseorang itu tidak mengetahui apa yang ditakdirkan oleh Allah dan perkara tersebut termasuk di dalam perkara yang ghaib.Apabila ia membuat andaian dan mengagak – agak bererti dia telah tidak beradab terhadap perkara yang ghaib.
ii)Perbuatan itu merupakan senjata syaitan untuk membuatkan seseorang itu berputus asa dari rahmat Allah sedangkan berputus asa dari rahmat Allah itu satu kekufuran.Wal iyazubillah.
iii)Seseorang itu tidak diwajibkan beriman secara tafsil terhadap perkara yang belum berlaku dan belum diketahui olehnya.Hanyasanya perintah supaya beriman terhadap takdir yang belum berlaku itu hanyalah secara ijmal jua.Rasulullah saw bersabda
ﺇﺫﺍ ﺫﻛﺭ ﺍﻟﻗﺩﺭﻓﺄﻣﺳﻛﻭﺍ
Ertinya :Apabila disebutkan tentang kadar (takdir) maka tahanlah diri kamu (daripada mentafsilkan dan berdalam – dalam pada membicarakannya).
Imam Jaafar Assadik rhm berkata bahawa apa yang Allah hendak lakukan (mentakdirkan sesuatu) kepada kita disembunyikannya daripada kita dan apa yang Allah hendak kita lakukan maka dinyatakannya kepada kita (yakni telah pun dinyatakan di dalam Al Quran dan hadis yang berupa perintah dan larangan).Maka oleh itu mengapa kita sibuk memikirkan apa yang Allah sembunyikan sehingga meninggalkan apa yang Allah telah nyatakan untuk kita lakukan.
2)Hendaklah seseorang itu bertawakkal kepada Allah dan bagi tawakkal itu ada tiga mertabat.
i)Hendaklah ia bertawakkal kepada Allah seolah – olah seseorang yang menghadapi tuduhan di mahkamah bertawakkal kepada peguam yang akan membelanya.Seseorang yang ingin melepaskan daripada tuduhan di mahkamah biasanya benar – benar bertawakkal (berpegang) kepada peguambelanya sehingga dia sanggup melaksanakan segala syarat – syarat yang diminta oleh peguambelanya.Demikianlah seseorang yang bertawakkal kepada Allah yang mana Allah itu adalah pembelanya di dunia dan di akhirat , maka hendaklah dia menunaikan syarat – syarat yang telah ditetapkan oleh Allah untuk berjaya di dunia dan di akhirat seperti melakukan amal saleh , menjauhi maksiat dan sebagainya.Jika tidak , dia tidak dapat disifatkan sebagai orang yang bertawakkal kepada Allah.
ii)Hendaklah dia bertawakkal kepada Allah seperti seorang anak kecil yang bertawakkal kepada ibunya.Anak yang masih kecil biasanya tidak pandai mengurus diri termasuklah makan minumnya.Segala – galanya diminta bulat – bulat daripada ibunya yang memelihara dan mengasuhnya.Demikianlah seseorang yang bertawakkal kepada Allah pada ketika berdoa yang mana Allah itu adalah pemelihara dan pengasuhnya.Ketika itu hendaklah dia merasakan dirinya kerdil dan tidak ada daya upaya melainkan dengan mengharapkan kepada Allah semata – mata bagaikan seorang anak kecil yang mengharapkan kepada ibunya.Hendaklah ia merasakan segala usaha ikhtiar yang dilakukannya hanyalah sekedar memenuhi syarat tawakkal jua dan tidak sekali – kali memberi bekas.Hanya yang memberi bekas itu dengan izin Allah jua.
iii)Hendaklah ia bertawakkal kepada Allah seperti mayat di hadapan orang yang memandikannya yakni sebagaimana mayat yang dimandikan itu membiarkan sahaja orang yang memandikannya melakukan sekehendaknya ke atas tubuh badannya maka demikian jugalah seseorang itu bertawakkal kepada Allah pada peringkat menerima kadhak Allah , maka hendaklah ia redha dan pasrah dengan bersangka baik sepenuh – penuhnya kepada Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.Firman Allah di dalam hadis qudsi
ﺃﻧﺎ ﻋﻧﺩ ﻆﻦ ﻋﺑﺩﻱ ﺑﻲﻭﺃﻧﺎ ﻣﻌﻪ ﺣﻳﻦ ﻳﺫﻛﺭﻧﻲ
Ertinya :Aku adalah menurut sangkaan hamba – hambaku terhadapKu dan Aku bersamanya ketika dia mengingati Aku.
Yakni jika kita yakin bahawa Allah akan berbuat baik kepada kita maka kebaikanlah yang akan diperbuat Allah kepada kita.Sebaliknya jika kita merasa ragu dengan kebaikan Allah maka keburukkanlah yang akan kita perolehi.Wal iyazubillah min zalik.
Adab terhadap takdir yang telah berlaku.
Adab terhadap takdir yang telah berlaku tidak dapat tidak empat perkara :-
1)Jika ditakdirkan dapat melakukan ketaatan maka hendaklah kita bersyukur.
2)Jika ditakdirkan melakukan maksiat hendaklah kita bertaubat.Mudah – mudahan jika kita mati ketika itu maka kita mati di dalam taubat.
3)Jika ditakdirkan mendapat nikmat maka hendaklah kita bersyukur.
4)Jika ditakdirkan mendapat musibah hendaklah kita bersabar.
Semua yang tersebut dapat dilaksanakan dengan sempurna jika kita melakukan muraqabah (mengawasi diri sendiri) dan muhasabah (membuat penilaian) terhadap segala amalan yang kita kerjakan.
Takdir di dalam rahim ibu.
Ini adalah takdir yang dicatatkan oleh malaikat semasa janin di tiupkan ruh di dalam rahim ibu samada sesuatu janin itu lelaki atau perempuan , hidup atau mati dan menjadi orang yang berbahagia atau orang yang celaka.
Adab – adab terhadap takdir yang belum terjadi
Adab – adab terhadap takdir yang belum berlaku itu dua perkara iaitu :-
1)Hendaklah seseorang itu beriman secara ijmal (umum) sahaja bahawa tiap – tiap yang akan berlaku itu telah pun ditakdirkan oleh Allah secara pasti di dalam ilmunya dan tidak akan berubah.Seseorang itu juga wajib percaya bahawa takdir tersebut kemudiannya dituliskan di luh mahfuz yang mana sesetengahnya akan berlaku dengan bersyarat dan bersebab dan sesetengahnya akan berlaku tanpa syarat dan tanpa sebab.Namun seseorang itu dilarang untuk mentafsilkan sesuatu takdir yang belum berlaku itu dengan membuat andaian seperti dikatanya “kalaulah aku telah ditakdirkan sebagai ahli neraka (di dalam ilmu Allah)maka tidak guna aku beramal” atau lain – lain seumpamanya.Yang demikian adalah dilarang kerana tiga sebab:
i)Seseorang itu tidak mengetahui apa yang ditakdirkan oleh Allah dan perkara tersebut termasuk di dalam perkara yang ghaib.Apabila ia membuat andaian dan mengagak – agak bererti dia telah tidak beradab terhadap perkara yang ghaib.
ii)Perbuatan itu merupakan senjata syaitan untuk membuatkan seseorang itu berputus asa dari rahmat Allah sedangkan berputus asa dari rahmat Allah itu satu kekufuran.Wal iyazubillah.
iii)Seseorang itu tidak diwajibkan beriman secara tafsil terhadap perkara yang belum berlaku dan belum diketahui olehnya.Hanyasanya perintah supaya beriman terhadap takdir yang belum berlaku itu hanyalah secara ijmal jua.Rasulullah saw bersabda
ﺇﺫﺍ ﺫﻛﺭ ﺍﻟﻗﺩﺭﻓﺄﻣﺳﻛﻭﺍ
Ertinya :Apabila disebutkan tentang kadar (takdir) maka tahanlah diri kamu (daripada mentafsilkan dan berdalam – dalam pada membicarakannya).
Imam Jaafar Assadik rhm berkata bahawa apa yang Allah hendak lakukan (mentakdirkan sesuatu) kepada kita disembunyikannya daripada kita dan apa yang Allah hendak kita lakukan maka dinyatakannya kepada kita (yakni telah pun dinyatakan di dalam Al Quran dan hadis yang berupa perintah dan larangan).Maka oleh itu mengapa kita sibuk memikirkan apa yang Allah sembunyikan sehingga meninggalkan apa yang Allah telah nyatakan untuk kita lakukan.
2)Hendaklah seseorang itu bertawakkal kepada Allah dan bagi tawakkal itu ada tiga mertabat.
i)Hendaklah ia bertawakkal kepada Allah seolah – olah seseorang yang menghadapi tuduhan di mahkamah bertawakkal kepada peguam yang akan membelanya.Seseorang yang ingin melepaskan daripada tuduhan di mahkamah biasanya benar – benar bertawakkal (berpegang) kepada peguambelanya sehingga dia sanggup melaksanakan segala syarat – syarat yang diminta oleh peguambelanya.Demikianlah seseorang yang bertawakkal kepada Allah yang mana Allah itu adalah pembelanya di dunia dan di akhirat , maka hendaklah dia menunaikan syarat – syarat yang telah ditetapkan oleh Allah untuk berjaya di dunia dan di akhirat seperti melakukan amal saleh , menjauhi maksiat dan sebagainya.Jika tidak , dia tidak dapat disifatkan sebagai orang yang bertawakkal kepada Allah.
ii)Hendaklah dia bertawakkal kepada Allah seperti seorang anak kecil yang bertawakkal kepada ibunya.Anak yang masih kecil biasanya tidak pandai mengurus diri termasuklah makan minumnya.Segala – galanya diminta bulat – bulat daripada ibunya yang memelihara dan mengasuhnya.Demikianlah seseorang yang bertawakkal kepada Allah pada ketika berdoa yang mana Allah itu adalah pemelihara dan pengasuhnya.Ketika itu hendaklah dia merasakan dirinya kerdil dan tidak ada daya upaya melainkan dengan mengharapkan kepada Allah semata – mata bagaikan seorang anak kecil yang mengharapkan kepada ibunya.Hendaklah ia merasakan segala usaha ikhtiar yang dilakukannya hanyalah sekedar memenuhi syarat tawakkal jua dan tidak sekali – kali memberi bekas.Hanya yang memberi bekas itu dengan izin Allah jua.
iii)Hendaklah ia bertawakkal kepada Allah seperti mayat di hadapan orang yang memandikannya yakni sebagaimana mayat yang dimandikan itu membiarkan sahaja orang yang memandikannya melakukan sekehendaknya ke atas tubuh badannya maka demikian jugalah seseorang itu bertawakkal kepada Allah pada peringkat menerima kadhak Allah , maka hendaklah ia redha dan pasrah dengan bersangka baik sepenuh – penuhnya kepada Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.Firman Allah di dalam hadis qudsi
ﺃﻧﺎ ﻋﻧﺩ ﻆﻦ ﻋﺑﺩﻱ ﺑﻲﻭﺃﻧﺎ ﻣﻌﻪ ﺣﻳﻦ ﻳﺫﻛﺭﻧﻲ
Ertinya :Aku adalah menurut sangkaan hamba – hambaku terhadapKu dan Aku bersamanya ketika dia mengingati Aku.
Yakni jika kita yakin bahawa Allah akan berbuat baik kepada kita maka kebaikanlah yang akan diperbuat Allah kepada kita.Sebaliknya jika kita merasa ragu dengan kebaikan Allah maka keburukkanlah yang akan kita perolehi.Wal iyazubillah min zalik.
Adab terhadap takdir yang telah berlaku.
Adab terhadap takdir yang telah berlaku tidak dapat tidak empat perkara :-
1)Jika ditakdirkan dapat melakukan ketaatan maka hendaklah kita bersyukur.
2)Jika ditakdirkan melakukan maksiat hendaklah kita bertaubat.Mudah – mudahan jika kita mati ketika itu maka kita mati di dalam taubat.
3)Jika ditakdirkan mendapat nikmat maka hendaklah kita bersyukur.
4)Jika ditakdirkan mendapat musibah hendaklah kita bersabar.
Semua yang tersebut dapat dilaksanakan dengan sempurna jika kita melakukan muraqabah (mengawasi diri sendiri) dan muhasabah (membuat penilaian) terhadap segala amalan yang kita kerjakan.
No comments:
Post a Comment