Ta’aluk sifat ilmu.
1)Cara ta’aluknya ialah ta’aluk inkisyaf iaitu terang dan nyata hakikat sesuatu pada ilmu Allah Taala.
2)Tempat ta’aluknya.
i)Pada yang wajib iaitu zat dan sifat diriNya iaitu diri Allah Taala itu sendiri.Ertinya Allah mengetahui diriNya itulah Tuhan yang wajibul wujud.
ii)Pada yang mustahil iaitu Allah mengetahui sekelian yang mustahil itu adalah mustahil dan tidak wujud sekali – kali.Contohnya Allah tahu bahawa tuhan selain dariNya itu mustahil wujudnya.
iii)Pada yang harus iaitu Allah mengetahui sekelian yang harus iaitu makhluknya.
3)Bahagian ta’aluk ilmu hanya satu iaitu tanjizi kadim iaitu telah terdahulu ilmu Allah itu sejak azali dan tidak akan bertukar apa yang telah diketahuinya kerana jika bertukar maka bererti jahil maka yang demikian adalah mustahil dikatakan bagi Allah.
Takdir.
Takdir ertinya ketetapan Allah terhadap perkara – perkara yang berlaku ke atas sekelian makhluk.Takdir itu terbahagi kepada tiga sepertimana berikut :-
1)Takdir pada ilmu.Ertinya Allah telah pun mengetahui akan segala makhluk yang akan dijadikannya daripada awal jadinya hinggalah akhirnya termasuklah siapa – siapa yang akan dimasukkannya ke syurga dan siapa – siapa yang akan dimasukkannya ke neraka.Takdir pada ilmu adalah muktamad dan tidak akan bertukar dan berubah samasekali.
2)Takdir pada luh mahfuz.Ini adalah takdir yang dicatitkan di luh mahfuz dan terbahagi kepada dua.
i)Mubram yakni ditetapkan tanpa syarat.Terbahagi lagi kepada dua iaitu umum dan khusus.Yang umum itu contohnya Allah telah menetapkan bahawa semua makhluk akan mati , semua makhluk akan mendapat rezeki dan sebagainya.Seperti firman Allah
ﻛﻝ ﻨﻔﺲ ﺬﺍﺌﻘﺔ ﺍﻟﻤﻭﺖ
Ertinya : Tiap-tiap Yang bernyawa akan merasai mati
Firmannya lagi
ﻭﻤﺎ ﻤﻦ ﺪﺍﺑﺔ ﻋﻟﻰ ﻮﺠﻪ ﺍﻷﺮﺽ ﺇﻻ ﻋﻟﻰ ﺍﷲ ﺭﺯﻘﻬﺎ
Ertinya : Dan tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk Yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah Yang menanggung rezekinya
Adapun yang khusus itu contohnya menetapkan umur seseorang itu kepada berapa tahun yang tertentu atau menetapkan rezeki seseorang itu kepada sedikit atau banyak dengan kadar yang tertentu.Ini digantungkan dengan usaha dan ikhtiar.
ii)Mu’allaq yakni ditetapkan dengan bersyarat seperti masuk syurga atau masuk neraka itu maka ditetapkan dengan syarat amal.Seperti firman Allah
Ertinya : (Tiap-tiap balasan berdasarkan kaedah): sesiapa Yang mengerjakan amal soleh, maka faedahnya akan terpulang kepada dirinya sendiri; dan sesiapa Yang berbuat kejahatan, maka bahayanya akan menimpa dirinya sendiri; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhan kamu.
Yakni takdir masuk syurga itu adalah dengan syarat amal saleh.Begitu juga takdir masuk neraka digantungkan dengan syarat amal kejahatan.
3)Takdir pada rahim ibu.Yakni takdir yang dicatatkan ke atas tiap – tiap janin semasa di dalam rahim ibunya samada janin itu akan terus hidup atau mati , lelaki atau perempuan dan samada akan jadi orang yang berbahagia atau orang yang celaka.
Adakah takdir dapat berubah
Adalah takdir pada ilmu Allah yang meliputi semua perkara samada perkara duniawi atau ukhrawi itu tidak akan berubah – ubah sekali – kali kerana ilmu Allah adalah pasti dan wajib berlaku seperti mana yang telah diketahui olehNya.Ini ialah kerana takdir pada ilmu itu merupakan takdir yang muktamad dan jika dapat berubah bererti ilmu Allah itu tidak pasti dan sesuatu ilmu yang tidak pasti itu bererti jahil dan jahil bagi Allah itu hukumnya mustahil.Ini bermakna jika seseorang itu telah diketahui oleh Allah akan masuk ke syurga misalnya pastilah dia akan masuk ke syurga dan masuknya ke syurga itu adalah dengan syarat beramal saleh sesuai dengan takdir yang dicatit pada luh mahfuz.Begitu juga jika telah diketahui oleh Allah seseorang itu akan masuk ke neraka maka pastilah dia akan masuk ke neraka dan masuknya ke neraka itu juga sesuai dengan syarat seperti yang dicatit pada luh mahfuz. Inilah takdir yang sangat ditakuti oleh kebanyakan ulama kerana tidak diketahui kesudahan hidup mereka yang muktamad pada ilmu Allah samada syurga atau neraka.Namun takdir yang di dalam ilmu Allah ini tidak seorang pun yang mengetahuinya melainkan Allah.Kita mohon kepada Allah agar dimasukkannya kita ke dalam syurga dan dijauhkan daripada azabnya yang berkekalan.Amin ya Rabbal alamin.Adapun takdir pada luh mahfuz pada bahagian umum itu juga tidak akan berubah.Adapun pada bahagian yang khusus itu dapat berubah sesuai dengan doa yang kita panjatkan dan ikhtiar yang kita lakukan.Inilah isyarat dari hadis nabi
ﻻ ﻳﺭﺩ ﺍﻟﻗﺿﺎﺀ ﺇﻻ ﺑﺎﻟﺩﻋﺎﺀ
Ertinya :Tidak tertolak qadak (takdir) itu melainkan dengan doa.
Firman Allah
ﺇﻦ ﺍﷲ ﻻ ﻴﻐﻴﺭ ﻤﺎ ﺑﻘﻭﻡ ﺤﺘﻰ ﻴﻐﻴﺭﻭﺍ ﻤﺎ ﺑﺄﻨﻔﺴﻬﻢ
Ertinya : Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa Yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa Yang ada pada diri mereka sendiri.
Walaubagaimanapun perubahan tersebut hakikatnya telah diketahui di dalam ilmu Allah Taala yang muktamad.
Di dalam sebuah hadis para sahabat telah bertanya kepada Rasulullah saw
ﻓﻓﻳﻡﻋﻣﻝ
Ertinya :Untuk apa kita beramal?
Yakni kalaulah takdir syurga atau neraka itu telah ditetapkan oleh Allah yakni pada ilmunya yang azali lantas tidak akan berubah lagi maka apalah gunanya kita beramal?Maka rasulullah saw menjawab
ﻛﻝ ﻣﻳﺳﺭ ﻟﻣﺎ ﺧﻟﻕ ﻟﻪ
Ertinya :Tiap – tiap seseorang itu dimudahkan bagi apa dia dijadikan.
Yakni jika seseorang itu telah ditakdirkan menjadi ahli syurga maka dia akan dimudahkan melakukan amalan baik.Dan jika seseorang itu telah ditakdirkan menjadi ahli neraka maka dia akan dimudahkan melakukan amal jahat.Adapun perintah supaya melakukan amal baik dan menjauhkan dari melakukan amal jahat itu pada hakikatnya hanyalah sebagai menzahirkan ujian dan cubaan jua yakni supaya orang yang masuk syurga itu masuknya dengan bersebab begitu juga orang yang telah ditakdirkan masuk ke neraka itu maka masuknya pun dengan bersebab.Dengan itu hendaklah kita sentiasa memikirkan dan insaf dengan kebesaran Allah itu yang mempunyai kuasa mutlak di dalam menentukan untung nasib kita di dunia dan di akhirat dan hendaklah kita sentiasa merendah diri terhadap Allah kerana kita tidak mempunyai daya dan upaya untuk menyelamatkan diri kita melainkan semata – mata dengan kurnia Allah Taala jua.Dan kita tidak mengetahui apa yang ditakdirkannya bagi kita di dalam ilmuNya yan azali.Jika Dia memberi rahmat kepada kita maka itu adalah semata – mata kurnianya jua dan jika Dia menyiksa kita maka itu adalah semata - mata dengan keadilanNya kerana kita ini hanyalah ciptaan dan hambanya maka adalah adil jika Allah memperbuat ke atas ciptaanNya menurut kehendaknya samada hendak menyiksa atau memberi rahmat.
No comments:
Post a Comment