1)Cara ta’aluknya
Cara ta’aluk sifat basar (melihat) ialah secara inkisyaf (terang dan nyata tiap – tiap sesuatu pada penglihatan Allah).Penglihatan Allah juga tidak dapat dihalang oleh sebarang penghalang dan tidak dapat dihalang oleh dekat atau jauh dan tidak dapat disibukkan oleh banyaknya makhluk tetapi satu persatunya dilihat oleh Allah dengan terang dan nyata.Tidak harus dikatakan Allah melihat sesuatu yang dekat itu lebih jelas daripada yang jauh.Bahkan sama sahaja bagi Allah terang dan nyata sesuatu itu samada jauh atau dekat dan samada besar atau kecil.
2)Tempat ta’aluknya
Iaitu pada sekelian yang maujudat samada yang wajib adanya iaitu zat Allah sendiri atau yang harus iaitu zat sekelian makhluk.
3)Bahagian ta’aluknya
Terbahagi kepada tiga :-
i)Tanjizi kadim (terlaksana sejak azali).
Iaitu Allah melihat akan zatNya sendiri sejak azali lagi.
ii)Soluhi kadim
Iaitu patut dan layak sejak azali bahawa Allah itu melihat akan hamba – hambanya yang belum dijadikan.
iii)Tanjizi hadis (terlaksana sewaktu dijadikan)
Iaitu Allah melihat akan hamba – hambanya sebaik – baik sahaja mereka dijadikan.
Peringatan
Tiga sifat Allah iaitu ilmu , sama’ dan basar dikatakan berta’aluk dengan cara ta’aluk inkisyaf yang bererti terang dan nyata akan segala sesuatu.Sungguhpun demikian adalah inkisyaf ketiga – tiganya itu berlain – lainan antara satu sama lain.Inkisyaf ilmu itu berlainan dari inkisyaf sama’ dan inkisyaf sama’ pula berlainan dari inkisyaf basar.Jikalau sama , nescaya ini akan membawa berlakunya tahsilul hasil yakni menghasilkan perkara yang telah terhasil.Yang demikian mustahil bagi sifat – sifat Allah.Bagaimana hakikat perbezaan ketiga – tiga inkisyaf tersebut hanya diketahui oleh Allah jua.
No comments:
Post a Comment