Thursday, October 30, 2014

MUQADDIMAH TAFSIR IBNU KATHIR 4


Jika seseorang bertanya apakah sebaik-baik tafsir itu?Maka jawapannya adalah sebaik-baik jalan di dalam mentafsirkan itu adalah Al Quran sendiri yang mentafsirkan Al Quran.Maka sebarang ayat Al Quran yang mujmal (bersifat umum) hendaklah dicari maknanya di dalam ayat Al Quran yang lain.Jika tidak ditemui maka hendaklah dirujuk kepada sunnah kerana sunnah adalah penjelas kepada Al Quran.Berkata Al Imam Abu Abdillah Muhammad bin Idris As Syafii rahimahullahu taala “Setiap yang dihukumkan oleh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam maka itu adalah hasil kefahaman baginda daripada Al Quran” Firman Allah Taala:
إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّـهُ ۚ وَلَا تَكُن لِّلْخَائِنِينَ خَصِيمًا

Ertinya:Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu sebuah kitab dengan sebenar-benarnya supaya engkau menghukum di antara manusia berdasarkan kepada apa yang telah diperlihatkan Allah bagimu dan janganlah engkau menjadi pembela kepada orang-orang yang khianat (An Nisaa:105)

Firman Allah lagi:
وَمَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلَّا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ ۙ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ

Ertinya:Dan tidaklah Kami menurunkan ke atasmu kitab Al Quran itu melainkan supaya engkau menjelaskan kepada mereka tentang perkara yang mereka perselisihkan di dalamnya dan sebagai petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman (An Nahl:64)

Firman Allah lagi:
ۗ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ

Ertinya:Dan Kami telah menurunkan kepadamu Al Quran ini supaya engkau memberi penjelasan kepada mereka apa-apa yang diturunkan kepada mereka dan mudah-mudahan mereka memikirkan (An Nahl :44)
Berhubung dengan perkara inilah maka itulah sebabnya Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda:
اَلَا إنِّي أُوتِيتُ الْقُرْءانَ وَمِثْلَهُ مَعَهُ

Ertinya:Ketahuilah sesungguhnya aku telah diberikan Al Quran dan yang seumpamanya bersertanya.
Baginda maksudkan adalah Assunnah.Adalah Assunnah itu juga telah diturunkan ke atas baginda dengan cara wahyu sepertimana diturunkan Al Quran.Bezanya hanyalah Assunnah tidak dibaca sebagai ibadat sepertimana kita membaca Al Quran.Imam As Syafii rahimahullahu taala dan lain-lain imam telah mengemukakan banyak dalil yang menunjukkan yang demikian itu dan bukan tempatnya untuk kami bahaskan di sini.

Maksud dari semuanya itu hendaklah engkau mencari tafsiran Al Quran itu daripada Al Quran sendiri dan sekiranya tidak diperolehi maka hendaklah dicari di dalam Assunnah.Sepertimana sabda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam kepada Muaz ketika baginda mengutusnya ke Yaman.
فَبِمَ تَحْكُمُ؟ قَالَ بِكِتَابِ اللّهِ  قَالَ فَإِنْ لَّمْ تَجِدْ ؟ قَالَ بِسُنَّةِ رَسُوْلِ اللّهِ قَالَ فَإِنْ لَّمْ تَجِدْ؟  قَالَ أَجْتَهِدُ رَأْيِيْ  قَالَ فَضَرَبَ رَسُوْلُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِيْ صَدْرِهِ وقَالَ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِيْ وَفَّقَ رَسُوْلَ  رَسُوْلِ اللّهِ لِمَا يَرْضَى  رَسُوْلُ اللّهِ

Ertinya:Dengan apa engkau menghukum?Jawabnya dengan Kitab Allah (Al Quran).Rasulullah sallallahu alaihi wasallam jika engkau tidak menemui?Muaz menjawab: dengan sunnah Rasulullah.Rasulullah bersabda:Jika engkau tidak menemui?Muaz menjawab: Aku akan berijtihad dengan fikiranku.Perawi berkata:Maka Rasulullah sallallahu alaihi wasallam menepuk dada Muaz seraya bersabda:Segala pujian bagi Allah yang telah memberi taufik kepada utusan Rasulullah dengan sesuatu yang diredai oleh Rasululllah.
Hadis ini terdapat di dalam catatan kitab-kitab musnad dan kitab-kitab sunan dengan sanad yang jayyid sepertimana yang dinyatakan pada tempatnya.Apabila kita tidak menemukan tafsiran di dalam Al Quran dan Assunnah,maka hendaklah kita merujuk kepada perkataan para sahabat kerana mereka lebih mengetahui tentang tafsir Al Quran disebabkan mereka menyaksikan sendiri sesuatu sebab dan hal ehwal yang tertentu bagi sesuatu ayat Al Quran.Dan lagi kerana mereka juga mempunyai kefahaman yang sempurna dan ilmu yang sahih serta amal yang saleh terutama para ulama di kalangan mereka seperti para khalifah yang empat iaitu khulafa’ Arrasyidin serta Abdullah bin Mas’ud radhiallahu anhum.Berkata Al Imam Abu Ja’far bin Jarir:Telah menceritakan kepada kami Abu Kuraib ,telah menceritakan kepada kami Jabir bin Nuh,telah menceritakan kepada kami Al A’masy daripada Abi Ad Dhuha daripada Masruq telah berkata Abdullah ibnu Mas’ud:
وَالَّذِيْ  لَا إِلهَ غَيْرُهُ مَا نَزَلَتْ آيَةٌ مِنْ كِتَابِ اللّهِ إِلَّا وَأَنَا أعْلَمُ فِيْمَنْ نَزَلَتْ وَأيْنَ نَزَلَتْ وَلَوْ أعْلَمُ أحَدًا  أعْلَمُ بِكِتَابِ اللّهِ  مِنِّيْ تَنَالُهُ الْمَطَايَا لَأتَيْتُهُ

Ertinya:Demi Tuhan yang tidak ada ilah selainNya tidaklah turun suatu ayat daripada Kitabullah melainkan aku ketahui tentang berkenaan siapa ianya diturunkan dan di mana ianya diturunkan.Dan seandainya aku mengetahui ada orang yang lebih mengetahui tentang Kitabullah daripadaku yang aku boleh pergi kepadanya nescaya aku pergi kepadanya.




...bersambung...

 


 


Rujukan:
1)Tafsir Ibnu Kathir
2)http://tanzil.net/
 
 
 
 











 

 

No comments:

Post a Comment