Tuesday, February 8, 2011

5) ALLAH TIDAK PERNAH TIADA HINGGA PERLU KEPADA YANG MENJADIKAN

Kalian orang-orang Islam percaya bahawa segala sesuatu itu dijadikan oleh Allah maka siapakah yang menjadikan Allah?

Persoalan ini bukan saja timbul dari orang-orang yang kafir saja bahkan kadang-kadang syaitan mendatangkan was-was yang seperti itu ke atas orang-orang yang beriman juga.Jika datang was-was seperti itu kita tidak perlu gusar asal saja kita tidak redha dengan was-was tersebut dan hendaklah kita ketahui bahawasanya itu hanya was-was syaitan semata.Mintalah perlindungan Allah daripada syaitan tersebut.Adalah syaitan itu tidak mendatangkan was-was ke atas orang yang memang telah kafir kerana orang-orang kafir itu memang telah menjadi kuda tunggangannya maka tidak perlu dia mendatangkan was-was ke atas mereka.Adapun orang-orang yang beriman itulah yang menyusahkan syaitan,Sebab itulah syaitan sentiasa mendatangkan was-was ke atas orang-orang yang beriman dan menimbulkan syak wasangka orang-orang yang beriman terhadap Allah dan agama Islam dengan harapan dapat membujuk orang-orang yang beriman itu kepada kesesatan.Sabda Rasulullah sal lallahu alaihi wasallam:
: ((إن الشيطان يأتى أحدكم فيقول: من خلَقَ السماء؟ فيقول الله, فيقول: من خلَقَ الأرض؟ فيقول: الله, فيقول: من خلَقَ الله؟ فإذا وجد ذلك أحدكم فليقل: آمنتُ باللهِ ورسولهِ)) [صحيح الجامع:1656
Ertinya:Syaitan akan mendatangi seseorang lalu membisikkan:Siapakah yang menjadikan langit?Jika dijawab Allah maka syaitan akan berkata lagi:Siapakah yang menjadika bumi?Jika dijawab Allah maka syaitan akan berkata lagi:Siapakah yang menjadikan Allah?Jika seseorang mendapati akan yang demikian itu maka hendaklah dia berkata:Aku beriman dengan Allah dan RasulNya.(Sahihul Jami’:1656)
Sabda Rasulullah saw di dalam hadis yang lain:
((إن الشيطان يأتى أحدكم فيقول: من خلَقَ السماء؟ فيقول: الله, فيقول: من خلَقَ الأرض؟ فيقول: الله, فيقول: من خلَقَ الله؟ فإذا وجد ذلك أحدكم فليقل: آمنتُ باللهِ ورسولهِ)) [صحيح الجامع:1656] وقال: ((يوشكُ الناس يتساءلون حتى يقول قائلهم: هذا الله خلَق الخلْق فمن خَلَقَ الله؟ فإذا قالوا ذلك فقولوا {اللَّهُ أَحَدٌ{1} اللَّهُ الصَّمَدُ{2} لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ{3} وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُواً أَحَدٌ} ثم لِيَتْفُل عن يسارهِ ثلاثاً, وليستعذ من الشيطان))
[صحيح الجامع:8182
]
Ertinya:Hampir-hampir(Besar kemungkinan) manusia saling bertanya-tanya sehingga seseorang akan berkata Allah itulah yang menjadikan makhluk, tetapi siapa pula yang menjadikan Allah?Apabila manusia mulai berkata demikian maka hendaklah kalian katakan:
{اللَّهُ أَحَدٌ{1} اللَّهُ الصَّمَدُ{2} لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ{3} وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُواً أَحَدٌ}
Ertinya:Katakanlah Allah itu esa.Allah jua tempat dipohonkan segala hajat.Dia tidak beranak dan tidak diperanakkan.Dan tidak ada sesuatu pun yang setara denganNya.
Kemudian hendaklah dia meludah ke pihak kirinya tiga kali dan berlindunglah daripada syaitan (dengan mengucap tawwuz yakni auu zubillaahi minassyaithaanirrajiim)-Sahihul Jami’:8182.
Beberapa sahabat telah datang kepada Rasulullah sal lallaahu a’laihi wasallam dan berkata:Sesungguhnya kami telah mendapati di dalam diri kamii sesuatu(yang berupa was-was) yang sangat membimbangkan kami dan sangat takut untuk mengucapkannya.Rasulullah sal lallahu a’laihi wasallam bertanya pula:Benarkah kalian mendapatinya di dalam diri kalian?Mereka menjawab:Ya.Lantas baginda bersabda:Yang demkian itu adalah keimanan yang nyata.(Sahih Muslim).

Bukannya maksud hadis tersebut bahawa was-was itu keimanan yang nyata.Bahkan barangsiapa yang tidak menganggap was-was itu sebagai sesuatu yang tidak baik,dan redha dengannya(was-was) itu maka berarti dia seorang munafik yang menyembunyikan kekufuran dan menyatakan diri sebagai orang yang beriman.Wal I’yaa zubillaah!Sikap yang seperti itu akan dipertanyakan nanti di akherat.Firman Allah :
: {يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ{9} فَمَا لَهُ مِن قُوَّةٍ وَلَا نَاصِرٍ} [الطارق:9-10]
Ertinya:Pada hari yang dibukakan segala rahsia(hari kiamat).Maka tiadalah baginya sebarang kekuatan dan pertolongan.(Surah Atthaariq 9-10)
(Termasuk juga dalam rahsia yang akan dibukakan pada hari kiamat itu ialah perasaan was-was yang dibenarkan oleh hati seseorang sehingga bertukar menjadi syak.)Firman Allah lagi:
{أَفَلَا يَعْلَمُ إِذَا بُعْثِرَ مَا فِي الْقُبُورِ{9} وَحُصِّلَ مَا فِي الصُّدُورِ{10} إِنَّ رَبَّهُم بِهِمْ يَوْمَئِذٍ لَّخَبِيرٌ} [العاديات:9-11]
Ertinya:Apakah manusia itu tidak mengetahui apa yang akan berlaku apabila dikeluarkan semua yang di dalam kubur.Dan dikeluarkan apa yang tersirat di dalam dada.Sesungguhnya Tuhanmu pada hari ini sangat mengetahui akan keadaan mereka(hamba-hambanya).(Al A’diat 9-11).
Adapun yang dimaksudkan oleh nabi sebagai keimanan yang nyata di dalam hadis di atas adalah tidak lain perasaan benci dan takut terhadap was-was yang timbul serta tidak membenarkannya dan tidak berani untuk mengucapkannya.Itulah yang disifatkan sebagai keimanan yang nyata.Ini berbeda dengan orang yang kafir kerana mereka memperkatakannya terang-terangan tanpa perasaan takut kepada Allah Taala.
Di sini kami ingin mengatakan jika ditakdirkan ada yang menjadikan Allah nescaya orang-orang yang kafir itu akan terus bertanya siapa pula yang menjadikan dia yang menjadikan Allah itu?Dan pertanyaan ini tidak akan habis sehingga tiada kesudahan.Maka tidak boleh tidak seorang yang berakal akan sampai kepada kesimpulan akan wujudnya pencipta yang tidak diciptakan oleh sesiapa pun.Dialah Yang Maha Awwal(tidak ada permulaan bagi wujudNya) dan tidak ada sesuatu pun sebelumNya dan Dia itu pada iktikad kami adalah Allah subhaanahuu wa ta’aalaa yang menciptakan segala sesuatu.Dia tidak beranak dan tidak diperanakkan dan tidak ada sesuatu pun yang setara denganNya.Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment