القارعة ماالقارعة وما أدراك ماالقارعة يوم يكون الناس كالفراش المبثوث
YANG BUNYINYA:(AL QAARI’AH .()MAL QAARI’AH .()WAMAA ADRAAKA MAL QAARI’AH)(YAUMA YAKUUNUN NAASU KAL FARAASYIL MABTHUUTH)
YG BERARTI :GEGARAN!APAKAH GEGARAN ITU?TAHUKAH ENGKAU APAKAH GEGARAN ITU?ITULAH HARINYA MANUSIA AKAN BERTEBARAN SEPERTI KELKATU YG BERTERBANGAN(MERUJUK KEPADA HURU HARA HARI KIAMAT).LANTAS SALAH SEORANG DARIPADA OTRANG-ORANG KAFIR ARAB COBA MENANTANG DENGAN MEMBACA SAJAKNYA YG BERBUNYI
الفيل ما الفيل للفيل خرطوم طويل
YG BUNYINYA:(AL FIIL)(MAL FIIL)LIL FIIL KHURTUUMUN TOWIIL)YG BERARTI:GAJAH!APAKAH GAJAH ITU?TAHUKAH ENGKAU APAKAH GAJAH ITU?GAJAH MEMPUNYAI BELALAI YG PANJANG…..
DEMIKIAN LELAKI ITU MENGUCAPKAN SAJAKNYA.LANTAS APA YG TERJADI?WALAUPUN KATA-KATANYA FASIH NAMUN DIA DITERTAWAKAN OLEH RAKAN-RAKANNYA SENDIRI.MENGAPA?KERANA AL QURAN YG DIBACAKAN OLEH NABI SELAIN KATA-KATANYA FASIH TURUT MEMPUNYAI MAKNA YG LUAS DAN MENDALAM SERTA MERUNTUN RASA INGIN TAHU ORANG RAMAI UTK MENDENGAR SELANJUTNYA.SEDANGKAN SAJAK YG DIUCAPKAN OLEH LELAKI TERSEBUT TIDAK MENGANDUNGI ARTI YG MENDALAM DAN TIDAK MENGGUGAH PERASAAN INGIN TAHU.OLEH ITU KATA-KATANYA BERNADA HAMBAR DAN TERASA MELUCUKAN.TENTANG KONONNYA MUSAILAMAH YG MENGARANG WAHYU UTK MENYAINGI ALQURAN SEHINGGA RAMAI ORANG MENINGGALKAN ISLAM ITU ADALAH KENYATAAN YG TERLALU BERLEBIHAN.SEJARAH MENCATATKAN BHAWA AMRU BIN AL AS SEBELUM MEMELUK ISLAM TELAH DATANG KEPADA MUSAILAMAH .MUSAILAMAH BERTANYA KEADA AMRU WAHYU APA YG DITERIMA OLEH NABI MUHAMMAD KETIKA ITU.AMRU MENJAWAB SURAH YG PENDEK DAN PADAT IAITU SURAH AL ASRI YG BERBUNYI:
والعصر إن الإنسان لفي خسر إلا الذين ءامنوا وعملوا الصالحات وتواصوا بالحق وتواصوا بالصبر
YG BERARTI:DEMI MASA!SESUNGGUHNYA MANUSIA ITU DI DALAM KERUGIANMELAINKAN MEREKA YG BERIMAN DAN BERAMAL SALEHDAN YANG BERPESAN-PESAN DENGAN KEBENARANDAN BERPESAN-PESAN DENGAN KESABARAN…LANTAS MUSAILAMAH PUN MENGARANG AYAT2 UTK MENYAINGI SURAH TERSEBUT YG BUNYINYA:
والعصر إن الإنسان لفي خسر إلا الذين ءامنوا وعملوا الصالحات وتواصوا بالحق وتواصوا بالصبر
YG BERARTI:DEMI MASA!SESUNGGUHNYA MANUSIA ITU DI DALAM KERUGIANMELAINKAN MEREKA YG BERIMAN DAN BERAMAL SALEHDAN YANG BERPESAN-PESAN DENGAN KEBENARANDAN BERPESAN-PESAN DENGAN KESABARAN…LANTAS MUSAILAMAH PUN MENGARANG AYAT2 UTK MENYAINGI SURAH TERSEBUT YG BUNYINYA:
يا وبر يا وبر إنما أنت أذنان وصدر وسائرك حقر فقر
YG ARTINYA:HAI WABAR!HAI WABAR!KAMU HANYALAH DUA TELINGA DAN SATU DADADAN SELURUH JASADMU ITU MISKIN DAN HINA…..
SEBAIK SAJA AMRU MENDENGAR SAJAK MUSAILAMAH TERSBUT LANTAS DIA BERKATA “DEMI ALLAH!SESUNGGUHNYA ENGKAU PUN TAHU BAHAWA KAU INI HANYA MENIPU DUSTA.”
Menurut Abu Bakr Al-Khara’iti dalam bukunya Masawi’ ul-Akhlaq, Wabr itu adalah menyerupai kucing, dan benda paling besar pada Wabr adalah kedua telinganya, torsonya. Musailamah cuba meyakinkan orang lain, namun seorang penyembah berhala pun tidak mempercayai segala kata-katanya. Semua itu adalah antara sebab dia digelar Al Kazzab iaitu seorang pendusta dan penipu.DIA MENGUMPULKAN PENGIKUT HANYALAH DISEBABKAN BELIAU MEMBAWA SATU AJARAN YG MEMBEBASKAN ORANG RAMAI DARIPADA TANGGUNGJAWAB HUKUM AGAMA SEPERTI MEMBEBASKAN ORANG RAMAI DARIPADA KEWAJIBAN MEMBAYAR ZAKAT DAN MEMBERI CUTI KEPADA PENDUDUK BANI TAMIM DARIPADA SOLAT ASAR.OLEH SEBAB ITULAH BELIAU BEGITU POPULAR DI KALANGAN ORANG-ORANG JAHIL DAN LEMAH IMAN.HAL INI MENGINGATKAN KITA KEPADA ULAH SANG RASUL PAULUS DALAM SEJARAH AGAMA NASRANI YG MERAIH PENGIKUT DENGAN MEMBEBASKAN ORANG RAMAI DARI HUKUM TAURAT.SESUNGGUHNYA COBAAN MENYAINGI AL QURAN SENTIASA ADA NAMUN SEMUANYA GAGAL MALAHAN TIDAK LAYAK SAMASEKALI JIKA HENDAK DIBANDINGKAN DENGAN KEINDAHAN AL QURAN!
SESIAPAPUN YG MEMPELAJARI BAHASA ARAB DAN TERBIASA DENGAN BAHASA-BAHASA YG INDAH DI DALAM KESUSASTRAAN ARAB PASTI DAPAT MEMBEZAKAN DENGAN JELAS KEINDAHAN AL QURAN ITU DIBANDINGKAN DENGAN SAJAK-SAJAK BIKINAN MANUSIA.SEPERTI LANGIT DENGAN BUMI.JAUH…TERSANGAT JAUH….BAGI MEMBUKTIKAN CUKUP SAYA BAWAKAN SATU AYAT SAJA DALAM AL QURAN IAITUFIRMAN ALLAH SWT DIDALAM SURAH HUD AYAT 41 YANG BERBUNYI:
SESIAPAPUN YG MEMPELAJARI BAHASA ARAB DAN TERBIASA DENGAN BAHASA-BAHASA YG INDAH DI DALAM KESUSASTRAAN ARAB PASTI DAPAT MEMBEZAKAN DENGAN JELAS KEINDAHAN AL QURAN ITU DIBANDINGKAN DENGAN SAJAK-SAJAK BIKINAN MANUSIA.SEPERTI LANGIT DENGAN BUMI.JAUH…TERSANGAT JAUH….BAGI MEMBUKTIKAN CUKUP SAYA BAWAKAN SATU AYAT SAJA DALAM AL QURAN IAITUFIRMAN ALLAH SWT DIDALAM SURAH HUD AYAT 41 YANG BERBUNYI:
وقيل يا أرض
ابلعي ماءك ويا سماء أقلعي وغيظ الماء وقضي الأمر
واستوت على الجودي وقيل بعدا للقوم الظالمين
ERTINYA:DAN DIKATAKAN WAHAI BUMI HISAPLAH AIRMU DAN WAHAI LANGIT TAHANLAH AIRMU LALU SURUTLAH AIR DAN SELESAILAH URUSAN (PEMUSNAHAN KAUM NABI NUH) DAN BERHENTILAH KAPAL NABI NUH DI ATAS BUKIT JUDI LALU DIKATAKAN BINASALAH KAUM YG ZALIM ITU.BERIKUT DISENARAIKAN BENTUK-BENTUK KEINDAHAN BAHASA AL QURAN DARIPADA HANYA SATU AYAT DI ATAS SAHAJA.
1)ADA KESEIMBANGAN KATA:IAITU PADA PERKATAAN ابلعي (ABLI’II) YG BERARTI HISAPLAH DAN PERKATAAN أقلعي (AQLI’II) YG BERARTI TAHANLAH.
2)PENCOCOKAN VERBAL:IAITU PADA PERKATAAN سماء YG BERARTI LANGIT DAN PERKATAAN أرض YG BERARTI BUMI. KEDUANYA DARIPADA PERKATAAN YG BERLAWANAN DISEBUT SECARA BERSAMA MAKA MENGHASILKAN KEMANISAN DAN KELEZATAN PADA TELINGA YG MENDENGAR.
3)METAFORA:PENYIFATAN BENDA MATI DENGAN SIFAT-SIFAT HIDUP IAITU LANGIT DISIFATKAN DENGAN ‘MENAHAN’ DAN BUMI DISIFATKAN DENGAN ‘MENGHISAP’.INI LEBIH BERKESAN KEPADA MENGGUGAH PERASAAN.
4)TERDAPAT UNSUR MAJAZ(KIASAN):IAITU PADA PERKATAAN WAHAI LANGIT DAN YG DIMAKSUDKAN AIR HUJAN DI LANGIT.AYAT DAPAT DIRINGKASKAN DENGAN TIDAK MENGURANGKAN MAKNA.
5-TERDAPAT ISYARAT KEPADA ARTI TERSEMBUNYI:DI DALAM PERKATAAN ( وغيض الماء ) YG BERARTI ‘LALU SURUTLAH AIR’ MENGANDUNGI MAKNA YG BANYAK.SEBAB AIR ITU TIDAK SURUT HINGGA LANGIT MENGHENTIKAN HUJANNYA DAN SEHINGGA BUMI MENHISAP AIR YG KELUAR DARI PERUTNYA SEHINGGA AIR DI BUMI MENJADI BERKURANGAN.
6)SATU KALIMAH MERANGKUMI SEMUA:ALLAH MENGGUNAKAN PERKATAAN واستوت YG BERARTI ‘MENETAP’ UTK MENERANGKAN KAPAL NABI NUH BERLABUH DI ATAS BUKIT JUDI KERANA PERKATAAN ‘MENETAP’ SELAIN MEMBERI KESAN BAHAWA KAPAL TERSEBUT BERLABUH DENGAN MANTAP TANPA BERGERAK-GERAK ATAU CONDONG KE SANA ATAU KE SINI JUGA UTK MENERANGKAN AHWAL PENUMPANG-PENUMPANG KAPAL YG TENANG JIWA DAN RAGA KETIKA KAPAL ITU BERLABUH.
7)TERDAPAT TAMTHIL:ALLAH MENERANGKAN BAHAWA DIA MENYELAMATKAN ORANG-ORANG YG BERIMAN DENGAN NABI NUH DAN MENGHANCURKAN ORANG-ORANG DURHAKA HANYA DENGAN UNGKAPAN وقضي الأمر YG BERARTI ‘SELESAILAH URUSAN’.RINGKAS TAPI BERNUANSA LUAS.
8)ADA UNSUR SEBAB DAN AKIBAT:SURUTNYA AIR ADALAH SEBAB BAGI MENDARATNYA KAPAL.
9)PEMBAHAGIAN YG SAHIH:DI DALAM MENERANGKAN BERKURANGNYA AIR TERDAPATNYA DUA SEBAB YG SAMA SEIMBANG YAITU TERTAHANNYA HUJAN DAN TERSERAPNYA AIR KE DALAM BUMI.
10)TERDAPAT PENJAGAAN DARI SALAH PAHAM:PADA AYAT وقيل بعدا للقوم الظالمين YG BERARTI “DAN DIKATAKAN BINASALAH KAUM YG ZALIM ITU” TERDAPAT PENJAGAAN TERHADAP SALAH PAHAM YG MUNGKIN TERLINTAS DI BENAK SESEORANG BAHAWA KEBINASAAN ITU UMUM SEHINGGA TERMASUK ORANG-ORANG YG TIDAK BERSALAH.MAKANYA ALLAH MENYATAKAN KUTUKAN KE ATAS HANYA ORANG YG ZALIM SAHAJA UTK MENUNJUKKAN BAHAWA HANYA MEREKALAH SAJA YG BERHAK DIBINASAKAN.SESUNGGUHNYA KEADILAN ALLAH ITU TIDAK MEMUNGKINKAN ORANG-ORANG YG TIDAK BERSALAH DIBINASAKAN.
11)DI DALAM AYAT TERSEBUT JUGA TERDAPAT TIMBANGAN MAKNA KERANA LAFAZ-LAFAZ YG DIPILIH OLEH ALLAH DI DALAM AYAT TERSEBUT TERNYATA TIDAK MENGURANGKAN MAKSUD DAN TIDAK MEMBELOKKANNYA DARI MAKSUD PENGISAHAN.
12)RINGKAS TETAPI PADAT:PERKATAAN YG DIGUNAKAN OLEH ALLAH DI DALAM AYAT TERSEBUT MEMPUNYAI MAKNA YG MERANGKUMI DAN TIDAK PERLU MENGGUNAKAN PERKATAAN YG PANJANG-PANJANG.
13)AL TAHZIB:SEMUA PERKATAAN YG DIGUNAKAN OLEH ALLAH DI DALAM AYAT DI ATAS DAPAT DISEBUT DENGAN MUDAH (RINGAN PADA LIDAH) DAN SEDAP DIDENGAR OLEH TELINGA YG MENDENGAR.
14)HUSNUL BAYAN:JELAS DAN PUAS.TIDAK MENINGGALKAN SEBARANG KEMUSYKILAN ATAU MEMERLUKAN PERTANYAAN LANJUT LAGI
15)ATTAMKIN:TIDAK ADA KEGONCANGAN DARI SEGI SUSUNAN AYAT.
16)INSIJAM:KALIMAH DEMI KALIMAH TERLUNCUR MUDAH SEUMPAMA MELUNCURNYA AIR SERTA LEBAT LAFAZNYA.
LIHATLAH PARA PEMBACA.HANYA SATU AYAT YG MENGANDUNGI
17 PERKATAAN MENGANDUNGI SEHINGGA 16 RETORIKA BAHASA DAN INI HANYALAH DARI PEMERHATIAN SEPINTAS LALU SAJA.MUNGKIN MASIH BANYAK LAGI JIKA DIGALI OLEH ORANG-ORANG YG LEBIH TELITI.MENURUT AL ALLAMAH ASSAKAKI DI DALAM AYAT DI ATAS UMUMNYA ADA 4 SEGI KEINDAHAN YAITU:
A)DARI SEGI ILMU BAYAN.
B)DARI SEGI ILMU MAANI
C)DARI SEGI ILMU ILMU FASAHAH MAKNAWI
D)DARI SEGI ILMU FASAHAH LAFZI.
ORIENTALIS MELAUNG-LAUNGKAN KONONNYA AL KITAB BERJAYA MENYAINGI AL QURAN DARI SEGI KEINDAHAN BAHASA.TAPI COBA LIHAT DUA AYAT YG MENGGELIKAN HATI DI BAWAH
…Alkitab Funny retoris teks(خروج8:15) وبريح أنفك تراكمت المياه(Keluaran 8:15)
DAN DARIPADA HEMBUSAN HIDUNGMU AIR TERSEJATI.HA HA HA …AIR TERSEJAT ATAU HIDUNGNYA SELSEMA???
(أيوب10:35) الله صانعي، مؤتي الأغاني في الليل، الذي يعلمنا أكثر من وحوش الأرض، ويجعلنا أحكم من طيور السماء .
ALLAH PENCIPTAKU,YANG MENDATANGKAN LAGU2 DI MALAM HARI,YG MENGAJARKAN KAMI LEBIH DARIPADA BINATANG YG MELATA DI PERMUKAAN BUMI DAN MENJADIKAN KAMI LEBIH BIJAKSANA DARI BURUNG-BURUNG DI LANGIT.
HA HA HA…ILMU APAKAH AGAKNYA YG DIAJAR ALLAH TAALA LEBIH DARIPADA BINATANG YG MELATA???HIKMAH APALAH AGAKNYA YG MELEBIHI BURUNG-BURUNG???SAYA TIDAK DAPAT MELIHAT DI MANA LETAKNYA KEINDAHAN DAN KETINGGIAN BAHASA SEPERTI YG DIKUMANDANGKAN ITU.TIDAK ADA KEINDAHAN SAMASEKALI DARI SEGI BAHASA APA LAGI DARI SEGI MAKNA.SAMASEKALI TIDAK MENGGUGAH PERASAAN.LAFAZ-LAFAZNYA PUN TIDAK TERASA KEMANISAN.BEDA AL QURAN-LEMAK DAN MANIS DI DENGAR!MAKANYA INI MENJELASKAN LAGI BAHAWA SEMEMANGNYA AL QURAN ITU TIDAK BOLEH DITIRU ATAU DISAINGI.HANYA ORANG YG TIDAK MENGERTI SAHAJA YG DAPAT DITIPU.
No comments:
Post a Comment